|
REC1675260 |
Educar en l'empatia vers els altres animals: una assignatura pendent |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària |
|
|
|
1/7/2024 - 31/7/2024 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Associació Eduk per a la formació Docent
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
14ED Educar en l'empatia vers els altres animals: una assignatura pendent
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/07/2024 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
70
|
| |
Descripció i Metodologia: |
L'actual llei d'Educació (LOMLOE) recull la necessitat de formar als alumnes en el respecte cap als éssers vius i els drets dels animals i el medi ambient (article 1 bis, apartat E), conèixer i valorar els animals més pròxims a l'ésser humà i adoptar maneres de comportament que afavoreixin l'empatia i la seva cura (Article 9 bis, apartat L) i en l'article 23, apartat K ens convida a valorar críticament els hàbits socials relacionats amb la salut, el consum, la cura, l'empatia i el respecte cap als éssers vius, especialment els animals, i el medi ambient, contribuint a la seva conservació i millora.
Cada vegada més, la preocupació pel medi ambient, la nostra salut i l'empatia cap als animals està present en la nostra societat. I les aules en són un reflex i el seu futur. Sabem què hi ha al darrere del moviment animalista? I de l'activisme vers els drets dels animals? Per què hi ha cada cop més dietes basades en plantes? Són preguntes que avui dia estan al nostre voltant i que ens interpel·len com a persones educadores.
Per tot això, en aquest curs, coneixerem i aprendrem conceptes com l'especisme, l'empatia, l'ètica animal, el respecte pel medi ambient, el veganisme i el vegetarianisme, la relació històrica que hem tingut amb els animals, i el consum responsable i conscient. Conceptes que es complementaran amb activitats a treballar com a docents durant la formació i amb propostes pràctiques d'aula, adaptades a educació primària i a educació secundària.
METODOLOGIA EMPRADA
És un curs asíncron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge, que contenen vídeos, lectures i infografies, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar. Compta amb una tutoria totalment individualitzada que permet aprofundir en els temes que es desitgin.
DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.
Podeu trobar més informació a:
https://www.eduk.cat
|
| |
Objectius |
- Desenvolupar l'empatia cap als altres animals coneixent la nostra relació amb ells.
- Fomentar noves mirades vers els animals.
- Tenir criteri propi per detectar aquells casos en què l'empatia és necessària per acompanyar-la de compassió cap a la resta d'animals.
- Comprendre la relació entre empatia humana i empatia animal.
- Sensibilitzar sobre noves formes de consum conscient.
- Obtenir recursos i eines per a treballar a l'aula, adaptades a l'etapa d'educació infantil i educació primària.
|
| |
Continguts |
Mòdul 1_ ANIMALS HUMANS I NO HUMANS, UNA RELACIÓ AL LLARG DEL TEMPS
Objectius:
- Conèixer els orígens del vincle dels humans i els animals no humans.
- Ser conscients de com la nostra cultura incideix en la relació que tenim amb la resta d'animals.
- Repensar algunes expressions del nostre llenguatge actual que inclouen en els animals en la seva sintaxi.
- Conèixer activitats d'aplicació pràctica l'aula.
Continguts:
- La importància de la cultura en la nostra relació amb els animals.
- Diferents pensaments de filòsofs i pensadors sobre els animals i els humans.
- La rellevància d'expressions i llenguatge on incloem els animals.
- Propostes d'activitats pràctiques adaptades a educació primària i secundària
Mòdul 2_ ESPECISME I EMPATIA ANIMAL
Objectius:
- Conèixer el concepte d'especisme i discriminació moral.
- Com desconstruir les idees preconcebudes sobre alguns animals.
- Comprendre la conducta d'alguns animals en el medi natural.
- Conèixer activitats d'aplicació pràctica l'aula
Continguts:
- Descobrir el nostre especisme existent i propostes pràctiques per ampliar la mirada cap a aquest.
- Falsos mites sobre alguns animals.
- Comportament dels animals fora de l'àmbit de l'explotació.
- Propostes d'activitats pràctiques adaptades a educació primària i a educació secundària
Mòdul 3_ CONSUM SALUDABLE PER A TU, EL PLANETA I ELS ANIMALS.
Objectius:
- Conèixer i entendre què és el veganisme i el vegetarianisme.
- Entendre l'expansió d'aquests moviments en l'actualitat.
- Trobar alternatives de consum lliure de crueltat animal.
- Saber dissenyar àpats responsables amb nosaltres i l'entorn.
- Conèixer activitats d'aplicació pràctica l'aula
Continguts:
- Què és el veganisme i en què es diferencia del vegetarianisme.
- La crisi climàtica com a motor de canvi, la salut i la conscienciació sobre el benestar animal.
- La importància del consum humà sobre els animals, la salut i el Planeta com a creació d'un nou paradigma econòmic.
- Disseny d'un menú saludable i sostenible, lliure de crueltat animal.
- Propostes d'activitats pràctiques adaptades a educació primària i a educació secundària.
Mòdul 4_ PROPOSTA D'APLICACIÓ PRÀCTICA
Objectius:
- Reflexionar sobre els aprenentatges realitzats durant el curs.
- Elaborar una proposta d'aplicació pràctica, centrada en un nivell educatiu en concret, sobre com treballar l'especisme, l'empatia cap als animals o el consum responsable. En cas de ser docent en actiu, aplicar-la a l'aula i fer-ne una valoració.
AVALUACIÓ DEL GRAU DE SATISFACCIÓ DELS PARTICIPANTS
L'avaluació del grau de satisfacció dels participants es realitza a través d'una enquesta que reflexiona sobre els àmbits següents:
• El grau de satisfacció general amb el curs
• L'assoliment dels objectius
• El contingut del curs
• La presentació dels paquets d'aprenentatge
• La qualitat dels recursos i materials pedagògics facilitats i la seva aplicació dins dels
contextos educatius
• L'acompanyament de la tutora
• L'entorn virtual d'aprenentatge
• Observacions.
|
| |
Formador/a |
Oskar Aragonés Llacer
|
| |
Avaluació |
La superació satisfactòria del curs s'avaluarà amb les tasques següents:
Mòdul 1
- Respon una activitat d'autoavaluació tipus test.
- Participa de manera reflexiva en el fòrum, amb un mínim de 150 paraules.
Mòdul 2
- Cerca notícies en premsa que mostrin exemples d'especisme, ja sigui en el titular de la pròpia notícia o en la notícia mateixa.
- Comparteix els recursos trobats en el fòrum específic del mòdul.
Mòdul 3
- Fes propostes de millora personal d'hàbits de consum en l'àmbit alimentari i de la moda.
- Comparteix les propostes generades en el fòrum específic del mòdul.
Mòdul 4
- Realitza una reflexió sobre els aprenentatges adquirits durant el curs.
- Elabora una proposta d'aplicació pràctica, centrada en un nivell educatiu en concret, sobre com treballar l'empatia cap als animals. En cas de ser docent en actiu, aplica-la a l'aula i fes-ne una valoració.
Respon a l'enquesta de satisfacció final.
|
| |
Requisits de certificació |
1. La realització i superació de totes les tasques proposades durant el curs.
2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement i de reflexió, supervisats i dinamitzats pel tutor.
3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.
4. La realització de l'enquesta de satisfacció final.
|
| |
Persones destinatàries |
Dirigit a docents d'educació primària i d'educació secundària.
|
| |
E-mail |
info@eduk.cat
|
| |
ODS |
ODS12 - Producció i consum responsables |
|
|
|