Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1675260   Educar en l'empatia vers els altres animals: una assignatura pendent
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària
  
   1/7/2024 - 31/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Eduk per a la formació Docent
  
  
  
Tipus activitat   14ED Educar en l'empatia vers els altres animals: una assignatura pendent
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   70
  
Descripció i   Metodologia:   L'actual llei d'Educació (LOMLOE) recull la necessitat de formar als alumnes en el respecte cap als éssers vius i els drets dels animals i el medi ambient (article 1 bis, apartat E), conèixer i valorar els animals més pròxims a l'ésser humà i adoptar maneres de comportament que afavoreixin l'empatia i la seva cura (Article 9 bis, apartat L) i en l'article 23, apartat K ens convida a valorar críticament els hàbits socials relacionats amb la salut, el consum, la cura, l'empatia i el respecte cap als éssers vius, especialment els animals, i el medi ambient, contribuint a la seva conservació i millora.

Cada vegada més, la preocupació pel medi ambient, la nostra salut i l'empatia cap als animals està present en la nostra societat. I les aules en són un reflex i el seu futur. Sabem què hi ha al darrere del moviment animalista? I de l'activisme vers els drets dels animals? Per què hi ha cada cop més dietes basades en plantes? Són preguntes que avui dia estan al nostre voltant i que ens interpel·len com a persones educadores.

Per tot això, en aquest curs, coneixerem i aprendrem conceptes com l'especisme, l'empatia, l'ètica animal, el respecte pel medi ambient, el veganisme i el vegetarianisme, la relació històrica que hem tingut amb els animals, i el consum responsable i conscient. Conceptes que es complementaran amb activitats a treballar com a docents durant la formació i amb propostes pràctiques d'aula, adaptades a educació primària i a educació secundària.

METODOLOGIA EMPRADA

És un curs asíncron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge, que contenen vídeos, lectures i infografies, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar. Compta amb una tutoria totalment individualitzada que permet aprofundir en els temes que es desitgin.

DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.

Podeu trobar més informació a:

https://www.eduk.cat
  
Objectius   - Desenvolupar l'empatia cap als altres animals coneixent la nostra relació amb ells.
- Fomentar noves mirades vers els animals.
- Tenir criteri propi per detectar aquells casos en què l'empatia és necessària per acompanyar-la de compassió cap a la resta d'animals.
- Comprendre la relació entre empatia humana i empatia animal.
- Sensibilitzar sobre noves formes de consum conscient.
- Obtenir recursos i eines per a treballar a l'aula, adaptades a l'etapa d'educació infantil i educació primària.
  
Continguts   Mòdul 1_ ANIMALS HUMANS I NO HUMANS, UNA RELACIÓ AL LLARG DEL TEMPS

Objectius:
- Conèixer els orígens del vincle dels humans i els animals no humans.
- Ser conscients de com la nostra cultura incideix en la relació que tenim amb la resta d'animals.
- Repensar algunes expressions del nostre llenguatge actual que inclouen en els animals en la seva sintaxi.
- Conèixer activitats d'aplicació pràctica l'aula.

Continguts:
- La importància de la cultura en la nostra relació amb els animals.
- Diferents pensaments de filòsofs i pensadors sobre els animals i els humans.
- La rellevància d'expressions i llenguatge on incloem els animals.
- Propostes d'activitats pràctiques adaptades a educació primària i secundària

Mòdul 2_ ESPECISME I EMPATIA ANIMAL

Objectius:
- Conèixer el concepte d'especisme i discriminació moral.
- Com desconstruir les idees preconcebudes sobre alguns animals.
- Comprendre la conducta d'alguns animals en el medi natural.
- Conèixer activitats d'aplicació pràctica l'aula

Continguts:
- Descobrir el nostre especisme existent i propostes pràctiques per ampliar la mirada cap a aquest.
- Falsos mites sobre alguns animals.
- Comportament dels animals fora de l'àmbit de l'explotació.
- Propostes d'activitats pràctiques adaptades a educació primària i a educació secundària

Mòdul 3_ CONSUM SALUDABLE PER A TU, EL PLANETA I ELS ANIMALS.

Objectius:
- Conèixer i entendre què és el veganisme i el vegetarianisme.
- Entendre l'expansió d'aquests moviments en l'actualitat.
- Trobar alternatives de consum lliure de crueltat animal.
- Saber dissenyar àpats responsables amb nosaltres i l'entorn.
- Conèixer activitats d'aplicació pràctica l'aula

Continguts:
- Què és el veganisme i en què es diferencia del vegetarianisme.
- La crisi climàtica com a motor de canvi, la salut i la conscienciació sobre el benestar animal.
- La importància del consum humà sobre els animals, la salut i el Planeta com a creació d'un nou paradigma econòmic.
- Disseny d'un menú saludable i sostenible, lliure de crueltat animal.
- Propostes d'activitats pràctiques adaptades a educació primària i a educació secundària.

Mòdul 4_ PROPOSTA D'APLICACIÓ PRÀCTICA

Objectius:
- Reflexionar sobre els aprenentatges realitzats durant el curs.
- Elaborar una proposta d'aplicació pràctica, centrada en un nivell educatiu en concret, sobre com treballar l'especisme, l'empatia cap als animals o el consum responsable. En cas de ser docent en actiu, aplicar-la a l'aula i fer-ne una valoració.

AVALUACIÓ DEL GRAU DE SATISFACCIÓ DELS PARTICIPANTS

L'avaluació del grau de satisfacció dels participants es realitza a través d'una enquesta que reflexiona sobre els àmbits següents:
• El grau de satisfacció general amb el curs
• L'assoliment dels objectius
• El contingut del curs
• La presentació dels paquets d'aprenentatge
• La qualitat dels recursos i materials pedagògics facilitats i la seva aplicació dins dels
contextos educatius
• L'acompanyament de la tutora
• L'entorn virtual d'aprenentatge
• Observacions.
  
Formador/a   Oskar Aragonés Llacer
  
Avaluació   La superació satisfactòria del curs s'avaluarà amb les tasques següents:

Mòdul 1
- Respon una activitat d'autoavaluació tipus test.
- Participa de manera reflexiva en el fòrum, amb un mínim de 150 paraules.

Mòdul 2
- Cerca notícies en premsa que mostrin exemples d'especisme, ja sigui en el titular de la pròpia notícia o en la notícia mateixa.
- Comparteix els recursos trobats en el fòrum específic del mòdul.

Mòdul 3
- Fes propostes de millora personal d'hàbits de consum en l'àmbit alimentari i de la moda.
- Comparteix les propostes generades en el fòrum específic del mòdul.

Mòdul 4
- Realitza una reflexió sobre els aprenentatges adquirits durant el curs.
- Elabora una proposta d'aplicació pràctica, centrada en un nivell educatiu en concret, sobre com treballar l'empatia cap als animals. En cas de ser docent en actiu, aplica-la a l'aula i fes-ne una valoració.

Respon a l'enquesta de satisfacció final.
  
Requisits de  certificació   1. La realització i superació de totes les tasques proposades durant el curs.
2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement i de reflexió, supervisats i dinamitzats pel tutor.
3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.
4. La realització de l'enquesta de satisfacció final.
  
Persones  destinatàries   Dirigit a docents d'educació primària i d'educació secundària.
  
E-mail   info@eduk.cat
  
ODS    ODS12 - Producció i consum responsables
  


Activitat reconeguda en resolució de data 12/07/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).